Podnośnik to podstawowy element wyposażenia warsztatu samochodowego, który potrzebny jest do przeprowadzania czynności diagnostycznych oraz naprawczych. Na rynku dostępna jest szeroka gama konstrukcji i rozwiązań. Podpowiadamy, na co zwracać szczególną uwagę przy wyborze podnośnika i omawiamy czym charakteryzują się poszczególne rodzaje sprzętu.

Wybór podnośnika – na co zwracać uwagę

Planując zakup podnośnika, trzeba mieć na uwadze w szczególności:

  • charakter prowadzonej działalności

Zasadnicze znaczenie ma, jakie prace są wykonywane lub przeważające w warsztacie. Profil działalności w dużej mierze decyduje o potrzebach w zakresie parametrów sprzętu.

  • rodzaj obsługiwanych pojazdów

Ten podpunkt ściśle wiąże się z poprzednim. Musimy mieć świadomość nie tylko, do jakich prac będzie służył podnośnik, ale jakie pojazdy mają z niego korzystać. Znaczenie ma przede wszystkim masa pojazdu, ale również jego gabaryty (m.in. długość). Jednym z najistotniejszych parametrów jest udźwig podnośnika. Obsługa samochodów osobowych wymaga zazwyczaj udźwigu do 2,5 tony, większych aut osobowych (np. niektórych „terenówek”) i niewielkich busów do 3,5 tony, większych busów i mniejszych samochodów ciężarowych między 3,5 a 6 ton, a dużych samochodów ciężarowych powyżej 6 ton.

  • warunki lokalowe

Poszczególne rodzaje podnośników mają określone wymogi co do pomieszczenia, w którym mają sizostać zamontowane. Do najważniejszych aspektów należy wielkość lokalu, rodzaj podłogi i grubość wylewki oraz odległość między sufitem a podłogą.

  • dostępność części zamiennych i koszt serwisowania

Dla większości warsztatów cena jest istotnym parametrem, który jest brany pod uwagę przy zakupie podnośnika. Poza samą ceną podnośnika powinniśmy zwrócić również uwagę na dostępność oraz koszt części zamiennych. Czas oczekiwania na części do niektórych podnośników wynosi nawet do kilku tygodni. Może to istotnie sparaliżować pracę i przynieść straty, szczególnie w mniejszych warsztatach, które nie dysponują dużą liczbą stanowisk roboczych. Dla podnośników, które bierzemy pod uwagę przy wyborze, warto porównać koszt wymiany podstawowych części, które ulegają zużyciu podczas eksploatacji (np. nakrętka robocza kolumny).

  • marka

Wybór sprawdzonej marki to zdecydowanie większa gwarancja jakości. Pozornie niektóre podnośniki mogą wydawać się takie same. Po bliższym rozeznaniu okazuje się jednak, że różnią się od siebie w znaczący sposób. Przykładem może być brak wzmocnień na ramionach, mniejsza liczba uszczelek w strategicznych lokalizacjach czy brak prowadnic na kable. Podnośniki renomowanych marek są ponadto często znacznie lepiej pakowane do transportu, co minimalizuje ryzyko ich uszkodzenia. Dokonując wyboru podnośnika warto zorientować się też, jak wygląda sieć serwisowa.

Podnośniki kolumnowe

Podnośniki kolumnowe to jedno z najbardziej popularnych rozwiązań. Zazwyczaj stosuje się podnośniki dwukolumnowe, w których samochód ponoszony jest przez cztery ruchome ramiona (potocznie nazywane łapami), które umieszcza się pod pojazdem. Ten rodzaj podnośnika dobrze sprawdza się w warsztatach mechaniki ogólnej. Zapewnia bardzo dobry dostęp do podwozia i wszystkich istotnych podzespołów pojazdu. Jego zaletą jest możliwość prowadzenia naprawy na dowolnej wysokości w zakresie działania podnośnika. Wymogiem w przypadku podnośnika dwukolumnowego jest około 30 cm grubości posadzki. Jeśli podnośnik posiada ramę, wystarczające jest około 20 cm. Podnośniki dwukolumnowe zapewniają bardzo rozsądny stosunek ceny do możliwości sprzętu.

W warsztatach, które dysponują niewielką ilością miejsca, stosuje się podnośniki jednokolumnowe, które są sprzętem mobilnym.

Dla warsztatów, które zajmują się ustawianiem geometrii kół najlepszym rozwiązaniem będą podnośniki czterokolumnowe, w których samochód wjeżdża na najazdy i zostaje wtedy podniesiony. Podparcie dla wszystkich kół jest wymogiem przeprowadzenia prac przy geometrii, którego nie spełniają podnośniki jedno- i dwukolumnowe. Podnośnik czterokolumnowy umożliwia również przeprowadzenie większości napraw z zakresu mechaniki ogólnej, choć dostęp jest trochę mniej wygodny niż w przypadku podnośnika dwukolumnowego. Niektóre prace są w przypadku takiego podnośnika utrudnione. Przykładem może być wymiana skrzyni biegów. Podnośniki czterokolumnowe często stosowane są w celach diagnostycznych.

Podnośniki nożycowe

Podnośniki nożycowe dzielimy na podnośniki niskiego podnoszenia (do 1 metra) i wysokiego podnoszenia (zazwyczaj do około 1,8 metra). Pierwsze z nich stosowane są najczęściej w zakładach wulkanizacyjnych. Na rynku dostępne są podnośniki z dodatkowymi wbudowanymi nożycami, które służą do uniesienia kół i umożliwiają ich wymianę. Ten typ podnośników wykorzystywany jest także w zakładach blacharsko-lakierniczych.

Podnośniki wysokiego podnoszenia pozwalają na wykonanie prac wymagających pełnego wyprostowania mechanika pod pojazdem, ale uznawane są za mniej wygodne od popularnych podnośników dwukolumnowych.

Około 85% oferowanych na rynku podnośników nożycowych ma konstrukcję zagłębianą w posadzce. Po złożeniu podnośnika możemy dysponować wolna przestrzenią, co pozwala na oszczędność miejsca. Tego typu podnośniki nożycowe chętnie wybierane do nowo powstających serwisów i stacji kontroli pojazdów. Montaż tego typu rozwiązania w istniejącej starej posadzce bywa bardzo problematyczny.

Podnośniki płytowe

Ten typ podnośników wykorzystywany jest przede wszystkim w serwisach wymiany opon. Pozwala na szybkie uniesienie pojazdu w celu łatwego demontażu i montażu opon. Na zastosowanie podnośników płytowych jako alternatywy dla podnośników nożycowych często decydują się też zakłady blacharsko-lakiernicze.

Podnośniki stemplowe

Podnośniki typu stemplowego przeznaczone są do pełnienia podobnych zadań jak podnośniki dwukolumnowe. Ich atutem jest dużą oszczędność miejsca, którą zapewniają. Są osadzone w specjalnej kasecie, a ponad posadzką znajdują się jedynie rampy lub ramiona podnośnika. Nieużywany podnośnik zajmuje dzięki temu minimum miejsca. Niestety, taki sprzęt ma również jedną istotną wadę – jest drogi.

Podnośniki punktowe

Najpopularniejsze podnośniki punktowe to podnośniki słupkowe, podnośniki bałwankowe i tzw. podnośniki typu żaba. Są to podnośniki przenośne. Mogą wspierać pracę w warsztacie stacjonarnym lub w ramach prowadzenia serwisu mobilnego. Tego typu podnośniki charakteryzują się przystępną niewysoka ceną.

Napisz komentarz