Podłoga w warsztacie samochodowym jest szczególnie narażona na działanie destrukcyjnych czynników. Oddziałują na nią duże obciążenia dynamiczne oraz różne substancje chemiczne. Posadzka musi być odporna na ruch pojazdów oraz uderzenia powstające wskutek upuszczania narzędzi. Nie powinna być również podatna na uszkodzenia w kontakcie z olejami, smarami, benzyną i płynem hamulcowym. Wybór materiału na podłogę warsztatu jest też istotny z punktu widzenia bezpieczeństwa i higieny pracy. Jednym z podstawowych wymogów w tym zakresie jest minimalizacja szkodliwego pylenia. Coraz częściej poza aspektami użytkowymi posadzki zwraca się ponadto uwagę na walory wizualne i to jak podłoga się prezentuje.

Beton – solidna podbudowa lub samodzielna podłoga

Podłoga wykonana z betonu jest jedną z najczęściej spotykanych posadzek przemysłowych. Beton może służyć jako samodzielna posadzka lub baza pod pokrycie innym rodzajem powłoki. Wylewka betonowa do warsztatu samochodowego powinna być zbrojona. Wskazana jest jej odpowiednia impregnacja, która ma za zadanie ograniczenie pylenia oraz nasiąkliwości podłoża. Surowy beton jest narażony na szybsze niszczenie i degradację. Niemożliwe jest też jego dokładne wyczyszczenie. Posadzkę betonową można zabezpieczyć poprzez zatarcie materiałem mineralnym i pokrycie warstwą polimeru. Alternatywą jest pomalowanie podłogi specjalistyczną farbą do betonu. Są to farby epoksydowe, uretanowo-alkidowe bądź akrylowe. Popularną opcją wykończenia jest beton polerowany, który cechuje się dużą odpornością na uszkodzenia mechaniczne i chemiczne. Współcześnie normą jest betonowa posadzka pływająca o wielowarstwowej konstrukcji. Zbrojenie opera się zazwyczaj o zastosowanie włókien polipropylenowych i stalowych.

Żywica epoksydowa – trwała, ładna i nowoczesna

Podstawowym komponentem żywicznej posadzki epoksydowej jest żywica epoksydowa wzbogacona wypełniaczem mineralnym (najczęściej jest to piasek kwarcowy oraz pigmenty mineralne). Powierzchnie epoksydowe cechują się dużym potencjałem w obszarze różnych konfiguracji. Dotyczy to między innymi właściwości takich jak odporność, kolor, grubość i tekstura. Charakteryzują się bardzo wysoką odpornością na uszkodzenia o charakterze mechanicznym i świetnie znoszą natężenia o istotnym nacisku. Posadzka epoksydowa bezproblemowo wytrzymuje uderzenia wynikające z upadania ciężkich i ostrych narzędzi. Jest też odporna na środki chemiczne, które stosuje się przy naprawach warsztatowych. Dzięki braku łączeń i jednolitej powierzchni łatwo się ją czyści. Nie chłonie też zanieczyszczeń. Nie bez znaczenia jest wysoki poziom estetyki wykończenia, który zapewnia żywica. Samorozlewna posadzka żywiczna jest łatwa do wykonania nawet w miejscach takich jak słupy podnośnika i sąsiedztwo kanału samochodowego. Dodatek wypełniacza w postaci piasku lub kruszywa zapewnia antypoślizgowe właściwości posadzki.

Płytki z gresu technicznego – niedrogie i długowieczne

W warsztatach samochodowych stosuje się płytki z gresu technicznego. Ceramiczne płytki gresowe powstają z mieszaniny kaolinu, glinu, szamotu i piasku kwarcowego. W procesie produkcji wypalane są w bardzo wysokiej temperaturze. Do zalet takiej posadzki należą właściwości antypoślizgowe, niska nasiąkliwość i duża odporność na uszkodzenia mechaniczne i ścieranie. Dobrze znosi ona duże obciążenia. Gres łatwo jest wyczyścić z zabrudzeń różnymi substancjami. Jest odporny na niszczące działanie kwasów i zasad. Nie chłonie plam ze smarów i substancji oleistych. Twardość i nasiąkliwość gresu technicznego są zbliżone do parametrów naturalnego granitu. Najczęściej płytki kładzie się na wylewkę suszoną maszynowo przy zastosowaniu kleju o zwiększonej elastyczności. Taka procedura dodatkowo zwiększa ochronę przed ewentualnymi uszkodzeniami i uszczerbieniami. Wybór gresu technicznego zapewnia bardzo dobry stosunek ceny do trwałości i jakości wykończenia podłogi.

Płytki PCV – szybki montaż i wygoda użytkowania

Na rynku dostępna jest szeroka oferta łatwych do układania płytek PCV o przeznaczeniu gospodarczo-warsztatowym. Większość z nich montuje się bez użycia klejów, zapraw i spoin przy użyciu młotka i narzędzia do przecinania. Łatwy i szybki montaż umożliwia układanie „kawałkami”, dzięki czemu zmiana posadzki nie musi powodować wyłączenia warsztatu z pracy. Mogą być użytkowane i obciążane bezpośrednio po położeniu. Elastyczne płytki dopasowują się do podłoża, mogą być więc układane jako wierzchnia warstwa nawet na zniszczoną podłogę. Dostępne są w różnych wariantach kolorystycznych i można w prosty sposób układać z nich korytarze, pasy prowadzące czy wydzielać wizualnie poszczególne strefy pracy. Przeznaczone są do dużych obciążeń i cechują się wysoką odpornością na działanie chemikaliów. Jednocześnie zapewniają skuteczną izolację termiczną oraz akustyczną. Mają właściwości antypoślizgowe, są niepalne i ograniczają pylenie betonu. Cena płytek PCV jest zdecydowanie wyższa niż gresu technicznego, ale ich montaż jest szybszy i mniej wymagający.

Lastryko – wytrzymałość i ciekawy efekt wizualny

Alternatywą dla płytek PCV i gresu technicznego są posadzki wykonane z lastryko, które mogą być wylewane lub mieć formę płyt. Płytki lastrykowe są zbudowane z dwóch warstw. Spodnia warstwa składa się jest ze żwiru rzecznego oraz cementu a wierzchnia z grysu lastrykowego i kruszywa, które dostępne są w zróżnicowanych frakcjach i kolorach. Ich podstawową zaletą jest bardzo duża wytrzymałość. Posadzki z lastryko zachowują swoje właściwości przez wiele lat i nie wymagają okresowych renowacji, nawet w przypadku bardzo intensywnego użytkowania. Dobrze znoszą duże obciążenia i uderzenia, które powstają w wyniku upadku różnego rodzaju przedmiotów. Nie ulegają zniszczeniu w kontakcie z większością stosowanych w warsztatach samochodowych środków chemicznych. Lastryko ma jednak swoje wady. Jest stosunkowo mało odporne na działanie kwasów i mimo relatywnie niedużej nasiąkliwości może przyjmować plamy z kolorowych cieczy. Montaż posadzki z lastryko wymaga odpowiednio nośnego i stabilnego podłoża. Bez wątpienia podłogi z lastryko cechują się ciekawym reprezentacyjnym wyglądem.

Napisz komentarz